Het is uitdagend om in deze tijden van Covid-19 je nog echt lekker in je vel te voelen. De meesten van ons ervaren stress. Het is nu lastiger om de stress en onrustige gevoelens weer kwijt te raken. In dit blog lees je waarom de stress makkelijker blijft bestaan. Daarnaast krijg je uitleg over een natuurlijke aangeboren methode waarmee wij allemaal zijn uitgerust om een gestrest lichaam weer tot rust te brengen.

Over stress reacties

Eerst leg ik je uit dat stress een soort verzamelnaam is voor elke reactie waarbij je lichaam je te hulp wil schieten om een bepaalde situatie aan te kunnen. De oorzaak kan onzekerheid zijn. Onzekerheid geeft een angstig gevoel. Een angstig gevoel kan ervoor zorgen dat je lichaam stoffen aanmaakt zoals adrenaline en cortisol. Deze stoffen maken je alert en bereiden je voor om de oorzaak van het angstige gevoel te achterhalen. Alle andere dingen om je heen vallen weg. Je bent gefocust om op zoek te gaan naar wat jou onveilig doet voelen. Welk gevaar ligt er op de loer? Je spieren spannen aan, zodat je op elk moment kan wegrennen of jezelf verdedigen. Als dat niet helpt, besluit je lichaam om te verstarren.

Reëel gevaar of ingebeeld gevaar

Als je buiten loopt en een grote hond met scherpe tanden tegen het lijf loopt die zijn tanden in je kuiten wil zetten, is dat een reëel gevaar. Een stress reactie van vechten of vluchten voorkomt hopelijk dat je ernstig gewond raakt. Als de situatie hopeloos is, verstart je lichaam. Je voelt dan minder pijn en bent er geestelijk niet helemaal bij. 

Je lichaam reageert hetzelfde op ingebeeld gevaar. Het bestaan van het coronavirus kan bij jou de oorzaak zijn van een dergelijke bron van stress. Alleen de gedachte dat je mogelijk ziek wordt, kan je angstig maken. De ziekenhuizen liggen immers vol met zieke mensen, waar ook een deel van overlijdt. Ook het lezen over alle gevallen wereldwijd levert een angstig gevoel op. Het luisteren naar de persconferenties van Rutte en De Jonge kan onzekerheid brengen. Een groep mensen ervaart angst door de vaccinaties, terwijl een andere groep zich juist veiliger voelt door de vaccinaties. Voor bepaalde beroepsgroepen zoals de zorg, horeca, theaters is het coronavirus buitengewoon stressvol. Maar ook ouders met schoolgaande kinderen moeten hun flexibiliteit inzetten. Kortom het virus raakt iedereen op de een of andere manier. Als de stress zich opbouwt, merk je dat in je lichaam. Het wordt strakker en strammer. Je krijgt allerlei klachten. Zoals hoofdpijn, zwaar gevoel op de borst, moeite met slikken, vermoeidheid, onrust, buikpijn. 

aanpak stress corona bij coaching vitaal

Weer veilig voelen

Het is een onzekere tijd en daarom lijkt het onvermijdelijk dat je stress ervaart. In welke mate is afhankelijk van verschillende factoren. Ben je gevoelig en snel overprikkeld of ben je robuuster en veerkrachtiger? De uitwerking van stress in je lichaam zorgt ervoor dat je op zoek gaat naar hulpbronnen om je prettiger en verbonden te voelen. Hierdoor schakel je vanuit de stresstoestand terug naar een gezond evenwichtige toestand. Hulpbronnen zoals de warme stem van een geliefde horen. Je zoekt geruststelling, een aai over je bol, een knuffel. Je zoekt naar een glimlach die je op je gemak doet voelen. Deze geruststellende signalen en boodschappen zorgen voor een kalme hartslag en een rustige ademhaling. Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan door o.a. Stephen Porges (polyvagaaltheorie).

Onveilig in coronatijd

Juist in een tijd dat we dit allemaal niet kunnen ervaren, blijft de geruststelling uit. In normale tijden is deze geruststelling overal in je leven ingebed. Nu allerlei activiteiten niet mogelijk zijn, mis je de geruststellende sociale contacten. Hoewel dit voor sommige mensen juist een opluchting is.

Op je werk klets je in normale tijden onder het werken, bij de koffiehoek en tijdens het lunchen met elkaar. Je vangt rechtstreeks de geruststellende boodschappen op. Als het niet goed voelt, haal je een kop thee voor je collega. Je zet de kop thee met een grote glimlach neer. De ander glimlacht terug. Je bent gerustgesteld. Alles is goed. Nu heel veel mensen vanuit huis werken, vallen de geruststellende signalen voor een deel weg. Het werken via het beeldscherm vraagt heel andere manieren om elkaar gerust te stellen. Managers en iedereen die met mensen samenwerkt zouden zich daar bewust van mogen zijn.

In verbinding met jezelf (gratis Metta meditatie)

Op momenten dat er geen andere mensen in de buurt zijn om je veilig mee te verbinden (samen eten, praten, luisteren, zingen), kun je nog altijd met jezelf verbinden. Een hele mooie manier om dat te doen is met de Metta meditatie die je gratis kan downloaden en zo vaak beluisteren als je wilt. De metta meditatie is een oude oefening die je vraagt je aandacht te richten op gevoelens van liefde, zelfcompassie en welwillendheid. Eerst groeien in de meditatie de positieve gevoelens voor jezelf die je vervolgens tijdens de meditatie mag delen met andere mensen en uiteindelijk het grotere geheel (alles op de aarde en het universum).

Gratis metta meditatie bij coaching vitaal

Spanning kwijtraken

Er zijn veel manieren om spanning kwijt te raken. Beweging zorgt voor het afbreken van cortisol en adrenaline in je lichaam. Dit zijn de stoffen die bij een stressrespons in je lichaam worden aangemaakt. Ga lekker wandelen, zwemmen, fietsen, hardlopen of dans in je huiskamer (zonodig met de gordijnen dicht 😉). Ook met huilen voert je lichaam een teveel aan cortisol af. Ervaar je een lange periode stress (chronische stress) en voel je helemaal geen ontspanning meer? Dan kan het zijn dat je gewend bent geraakt aan het hoge adrenalinepeil. Op momenten dat je je ontspannen voelt, ervaar je ook een moeheid. Het hoge adrenalinepeil zorgde voor de energie en de focus. Als dat wegvalt, voel je hoe moe je eigenlijk bent.

Hoe de natuur het heeft geregeld

Het mooiste is als je elke opgebouwde stressreactie direct kwijtraakt. Net zoals dieren in de vrije natuur. Echter met onze ontwikkelde moderne hersenen leven wij verder van ons lichaam af. Achter onze beeldschermen en mobiele telefoons zetten wij onze mentale kracht in. Het lichaam negeren wij als dat ons zo uitkomt. We overrulen de signalen van het lichaam liever. Hoezo hoofdpijn en pijn in onze nek en schouders? We gaan liever nog even door met gamen, de blog schrijven en het werken aan de presentatie.

Trillen na de bevalling

Veel vrouwen die bij mij in de praktijk komen, vertellen over het trillen na hun bevalling. De inspanning en spanning van de bevalling verlaat zo het lichaam. De moeder kan zich daarna overgeven aan het voeden en verzorgen van haar baby. Er worden stoffen aangemaakt zoals oxytocine en serotonine die ervoor zorgen dat de moeder lekker in haar vel zit. Het zorgt ook voor de verbinding (hechting) tussen moeder en kind.

A. Bos, Roelofsarendsveen, september 2021 “TRE heeft mij heel veel gebracht. Het helpt mij enorm om een diepe ontspanning te voelen en de opgeslagen stress los te laten. Echt een bevrijding. Heel fijn om niet te hoeven praten, maar iets met je lijf te kunnen doen en het werkt nog dagen door. Ik vind het echt een aanrader, zo simpel en zo doeltreffend. En Irene heeft mij er heel fijn in begeleid." 

Tension Releasing Exercises – TRE®

In het algemeen wil je graag zeker en vol zelfvertrouwen overkomen. Een trillende lip of bevende hand hoort daar niet bij. Je wilt de controle niet verliezen. Daardoor heb je de neiging de spanning juist binnen te houden. De paradox is dat het ontladen, het loslaten ons juist helpt.

David Berceli ontwikkelde een methode om spanning kwijt te raken. Hij woonde en werkte in oorlogsgebieden. Hij is internationaal expert op het gebied van trauma interventie en conflict oplossing. Hij observeerde de kinderen en de volwassenen als zij in de schuilkelders zaten. De kinderen trilden en beefden. De volwassenen hielden zich groot en sterk. De kinderen bleken veerkrachtiger in het herstellen van stress- en traumatische situaties. We zijn nu tientallen jaren verder en TRE helpt mensen overal op de wereld.

Twee tot vier lessen is alles wat je nodig hebt om te ontspannen

In de meeste gevallen is twee tot vier lessen voldoende om het natuurlijk mechanisme veilig te activeren. Een paar oefeningen helpen het ontladingsproces op gang. Net zoals de net bevallen moeders uit zichzelf deden. Ik ben gecertificeerd TRE Provider en ben opgeleid om jou daarbij te begeleiden. Het trillen en beven zorgt voor ontspanning na dagelijkse stress en spanning. Diepe chronisch vastgezette spanning heeft wat langer nodig om losgelaten te worden. Na de drie lessen ga je TRE als zelfzorgmiddel zo’n driemaal per week inzetten. Afhankelijk van de mate van spanning in je lichaam, ga je na verloop van tijd TRE gebruiken als onderhoudsmiddel voor je lijf.

Stress en spanning kun je niet altijd vermijden

Wilde dieren kunnen niet voorkomen dat zij door een leeuw of een troep hyena’s worden aangevallen. Hun overlevingsstrategie is daarom ingebakken in hun lichamen. De spanning die zij telkens weer opbouwen, raken zij ook telkens kwijt. Hetzij door beweging, zoals vluchten. Hetzij door het natuurlijke mechanisme waardoor zij spanning eruit schudden en trillen.

Jij en ik leven in een uitdagende tijd. Is het geen corona dan is het wel het smelten van de gletschers of de enorme achterstand in de ziekenhuizen. In die uitdagende tijd moeten we goed voor onszelf zorgen. We mogen gebruik gaan maken van de helende werking van het ontladen. Het kan spannend zijn om ineens de spanning kwijt te raken, die je lang binnenhield. Daar begeleid ik je bij. De meeste mensen vinden het trillen en beven een prettige manier om spanning kwijt te raken. Veel deelnemers van de lessen geven aan dat TRE hun leven heeft verrijkt. Zij ervaren minder lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, kaakklachten en buikpijn. Zij slapen beter en voelen zich opgeruimder en hebben meer zin om dingen te ondernemen.

Wil je door mij getraind of persoonlijk gecoacht worden? Dan raad ik je aan om TRE lessen te nemen. 

Wil je hierna nog verder om bijvoorbeeld sterke rollen van de Criticus en de Perfectionist in je leven meer in balans te brengen? Daarvoor ben je ook van harte welkom in mijn praktijk.

Heb je nog vragen of twijfels, voordat je je ergens voor aanmeldt? Blijf er dan niet mee zitten.

mailbericht sturen naar Irene Schaap

Irene Schaap van Coaching Vitaal en TRE Praktijk 8

Hartelijke groet, Irene Schaap
Gecertificeerd TRE® Provider en Allround hypnosetherapeut