Iedere vrouw maakt in haar leven perioden mee waar het tegenzit en het leven zwaar voelt. Op deze momenten kom je jezelf tegen. Niet alleen jezelf, maar ook je omgeving. Het is confronterend om ‘jezelf niet meer te zijn’. Het is ergerlijk dat je niet meer ‘de sterke schouder bent’ waar iedereen zo op leunde. Je wilt je oude zelf weer terug. De vertrouwde zelf waar je op kan rekenen en waar je collega’s, je gezin en vrienden op rekenen. In plaats daarvan ervaar je een emotionele rollercoaster. Op onverwachte momenten moet je huilen (of je houdt je juist groot en verdringt wat je voelt). Je reageert geïrriteerd, soms schiet je uit je slof. Er zijn gevoelens van schuld en schaamte. Je bent moe. Je ploegt dag in dag uit verder.

De spirituele weg

Zelf probeer meestal om te leren van uitdagende situaties. Als mensen iets naars tegen mij zeggen wat mij raakt, richt ik mijn blik naar binnen om uit te zoeken welke pijnlijke plek er geraakt wordt. Soms parkeer ik mijn emoties om ze later te onderzoeken. Waarom doet het mij zoveel? Wanneer een volwassen man tijdens een discussie ergens heel kinderachtig op reageert, helpt het als ik het innerlijk kind van hem zie. Daardoor begrijp ik beter waarom hij zo kinderachtig reageert (natuurlijk heb ik zelf ook innerlijke kinderen waarvan sommige heel kinderachtig kunnen reageren als mijn echtgenoot mij ergens mee confronteert 😉). Enfin… mensen in mijn omgeving houden spiegels voor waar ik veel van kan leren. Natuurlijk is het een uitdaging om zo in het leven te staan! En als ik er voor opensta komen er bij moeilijke situaties vanuit mijn onderbewustzijn dromen en boodschappen op mijn pad. Die boodschappen geven een nieuwe en verfrissende kijk op de zaken.

innerlijk werk bij coaching vitaal 9 1

De voorwaarden voor intuïtie, zelfkennis en bewustzijn

Door studie ben ik erachter gekomen dat je in een bepaald evenwicht moet zijn om te kunnen tappen uit de bronnen van je persoonlijke gevoeligheid (om bijvoorbeeld in je leven de juiste keuzes te maken, om dingen ‘aan te voelen’, je ‘in te leven’, je innerlijk te onderzoeken, enz.). Dat hangt samen met de toestand van je autonoom zenuwstelsel. Die regelt de toestand waar je je in bevindt. Zoals wanneer je gestrest bent en je lichaam in de respons van vechten- en vluchten of de freeze/verstarring/dissociatie terecht komt.

Chronische spanning

Zit je in uitdagende situaties en ervaar je chronische spanning? Dan zit je automatisch in een beschermde, gesloten toestand van overleven. Dat lijkt voor jou misschien overdreven, maar voor je lichaam is angst en gevaar iets wat overleeft moet worden. Ook als dat betekent dat je van je af moet bijten, wegrennen of stil weggedoken wacht tot het voorbij is. Er is in die situaties (nog) geen ruimte voor genuanceerde bespiegelingen. Eerst is er een gevoel van veiligheid en geborgenheid nodig. Dat opent een open, ontvankelijke en nieuwsgierige mindset, wat een voorwaarde is voor intuïtie en zelfbewustzijn.

innerlijk werk bij coaching vitaal 8

Jezelf weer ‘op de rit krijgen’

Tijdens en na een uitdagende emotionele tijd in je leven is er meestal veel spanning in je lichaam opgeslagen, dat er ook weer uit moet. Weet je dat je lichaam spanning zelfs een heel leven kan meedragen? Uiteraard krijg je hier klachten van. Met bijvoorbeeld TRE – Tension Releasing Exercises raak je stukje-bij-beetje de spanning kwijt (ik ben gecertificeerd om je met dit zelfhulpmiddel te begeleiden). De spanning is ook voelbaar in je lijf. Het uit zich bijvoorbeeld als hoofdpijn, nek/schouder/rugklachten, buikpijn, spier- en gewrichtspijn, stramheid/minder soepel, onrustige benen/restless legs, enz.

Energiesysteem van slag

Daarnaast is het energiesysteem van je lichaam vaak van slag. Dat zet de deur open voor nog meer emotionele disbalans. Ook daar kan ik je mee helpen. Om je zenuwstelsel te kalmeren en je energiesysteem naar een gezond evenwicht te brengen. Hiermee haal je een gezonde dosis rust en ontspanning in je leven. Je lichaam profiteert hier direct van. In een ontspannen lichaam werkt alles perfect met elkaar samen. Alle organen, je vatenstelsel, het zenuwstelsel, je brein, je hormonen, afweersysteem… alles! Dit brengt jou in een optimale toestand waar je geestelijk en lichamelijk kan helen. Het mooie is dat je de meeste technieken ook zelf aanleert en altijd kan inzetten in tijden van onzekerheid, stress en spanning.

In jou zitten zoveel natuurlijke bronnen waarmee je jezelf geestelijk en lichamelijk kan helen.

Jezelf een natuurlijke reset geven

Bij de (huis)arts en psychiater kun je terecht voor medicijnen (zoals antidepressiva) en ingrepen om je lichaam en geest rust en genezing te geven. Een dergelijke aanpak kan een opening geven voor herstel. Ik vind dat je jezelf de westerse gezondheidszorg niet mag ontzeggen. Aan de andere kant kan de complementaire zorg (wat ik doe) de reguliere gezondheidszorg op een mooie en natuurlijke manier aanvullen!

Belemmerende emoties wegnemen

Als je continu in de stress schiet en je emoties alle kanten opgaan, is de ontspanning ver te zoeken. Wat je dan nodig hebt is een reset waarbij terugkerende belemmerende emoties worden weggenomen. Het fijne is dat je de oorspronkelijke situaties waar de emoties uit voortkomen, niet tot op het bot hoeft te herleven. We werken in het hier en nu. Wat er NU is, wordt opgelost. Daarbij blijven je oerinstincten die met angst en dreiging te maken hebben gewoon intact. Je kan op elk moment alert reageren als de situatie daarom vraagt.

Zelfhulpmiddelen

De methoden in mijn praktijk werken via energetische, mentale of lichamelijke systemen. En zoals je eerder kon lezen, raak je vertrouwt met simpele en beproefde technieken die je thuis verder kan inzetten bij emoties, stress en spanning in je leven. In mijn praktijk (kan ook online) praten we eerst over datgene waar je mee geholpen wil worden. Vervolgens begeleid ik je stap-voor-stap bij een paar 'lastige' emoties waar je keer op keer in je leven door overvallen wordt. De negatieve lading wordt weggenomen (voor altijd). Het maakt niet uit of je klachten voortkomen uit werk- of privésituaties. In de meeste gevallen slaat de eerste behandeling al goed aan. Dit herhalen we een x-aantal keer afhankelijk van het aantal klachten en bijgaande emoties waar je last van hebt.

Situaties of omstandigheden waarbij negatieve emoties de boventoon kunnen voeren

Werkgerelateerde emoties

Word jij regelmatig overvallen door emoties zoals boosheid, wrok, verdriet, schuldgevoel, schaamte, irreële angsten en zelfs fobieën? Wil je meer rust in je leven? Wil je belemmerende emoties die je op je werk ervaart veranderen? Heb je bijvoorbeeld angst voor spreken in het openbaar? Of heb je moeite om je mening naar voren te brengen in vergaderingen? Sta je altijd met je mond vol tanden als je manager je ergens over aanspreekt? Bevries je als de werkdruk toeneemt?

Negatieve emoties na een scheiding

Heb je schoon genoeg van 'oude emoties' die bij pijnlijke en uitdagende perioden in je leven horen? Ben je bijvoorbeeld een gescheiden vrouw die niet los kan komen van negatieve emoties die samenhangen met je ex-partner? Zijn er angsten die je 's nachts uit je slaap houden, waardoor je overdag energie tekort komt voor je werk, je gezin?

Makkelijk over je grenzen gaan

Kijk het is heel goed om emoties te nemen voor wat ze zijn. Emoties mogen gevoeld worden. Emoties mogen opgevolgd worden. Emoties zijn signalen om je iets duidelijk te maken. Echter als je leven gevuld is met emoties die je continu uit je evenwicht halen, moet er iets gebeuren. Vrouwen die faalangstig zijn (bang om fouten te maken) en perfectionistisch zijn ingesteld (alles goed willen doen, dingen willen controleren), zijn geneigd om makkelijker over hun eigen geestelijke en lichamelijke grenzen te gaan. Dat zie je dan terug in allerlei situaties in je leven. Dit veroorzaakt de nodige stress en spanning. Herken jij dit bij jezelf? Hoe zou het voor je zijn om dit te veranderen?

Hartelijke groet, Irene Schaap
Gecertificeerd TRE Provider en Emotiemanager

P.S. Ken je mijn GIVE AWAY Het Heilige Halfuur: herover je rust en ontspanning? Doe je mee? Het is gratis 😊